Pozdrav.
Nov sam na ovom forumu i nisam lovac, ali me privukla tema o crnom barutu o kojoj se, koliko vidim, i ne zna baš puno. Pridružio sam se forumu samo kako bih podijelio svoje iskustvo. Pošto mi se posao svodi na proučavanje, a i po prirodi sam znatiželjan, jednostavno ne mogu imati nešto, a da oko toga ne napravim određene studije, odnosno da to nešto i dubinski ne proučim. Tako je bilo i sa crnim barutom, točnije, revolverima na crni barut.
Često se danas oko mnogih stvari pravi teška filozofija koja samo komplicira nešto što je zapravo sasvim jednostavno- potrebno je samo malo zdrave logike. Govorimo o oružju koje je prije 150 godina znao održavati i upotrebljavati skoro svatko- bez ikakve škole ili interneta. Ali ti su ljudi radili sa nekim alatima, a i oružje je alat- nema tu mistike. Oružje na crni barut napravljeno je kao i čekić-od željeza, a željezo voli hrđati. Dakle, potrebno je izbjegavati vodu i ostalo što potiče hrđu. Unatoč tome što mnogi govore da je za čišćenje takvog oružja najbolja voda i sapun, osobno se sa time nikako ne mogu složiti. Ako nemamo niša bolje, već samo vodu, onda se oružje može očistiti samo vodom, ali nikako i sapunom jer sapun skida sve masnoće pa tako i one mikro masnoće koje štite materijal u njegovim najsitnijim porama. Najbolja je hladna voda koju je dobro čim prije osušiti, a zatim tu površinu i nauljiti. Takvo čišćenje je prigodno na terenu- kada nemamo ništa bolje.
Najbolje sredstvo za čišćenje, prema mom iskustvu, je mješavina ballistola i vode. Kupi se npr. plastična bočica od 1dl koja na vrhu ima prskalicu i u nju se ulije 75% vode i 25% ballistola. Dobije se bijela tekućina koja automatski razgrađuje nakupine izgorenog baruta i štiti površinu oružja. Revolver se slobodno poprska tom tekućinom bez ikakvog straha od korozije i normalno očisti, a na kraju naulji kao i inače. Meni za takvo čišćenje treba 15-20min. Da ste napravili pravu mješavinu lako je provjeriti- umočiš prst i osjetiš kako je prst mastan unatoč vodi koja se i ne osjeti jer ballistol istiskuje vodu pa ona s površine ishlapi dok sloj ballistola ostaje. Ballistol je jedini dobar za tu mješavini jer je topiv u vodi- za razliku od drugih ulja. Kompletno rastavljanje oružja nije potrebno nakon svakog pucanja- to je dovoljno napraviti 2-3 puta godišnje (nakon svakog pucanja čisti se na prije navedeni način). Unutrašnjost revolvera čistom na isti način- kad je sav u dijelovima poprskam navedenom mješavinom, obrišem, nauljim, a zatim prebrišem kako ne bi ostao višak ulja na koje će se skupljati barutne čestice. Za to čišćenje mi je potrebno cca 45-60min.
Drugi recept, koji želim podijeliti, je za izradu masti. Vosak se stavi topiti na paru, a kada se rastopi u njega ulijemo jednaku količinu maslinovog ulja, mješamo kratko da se sve to spoji i to je to.
Lančano opaljenje bubnja moguće je samo u slučaju da su kugle premale. Ako npr. za cal. .36 koristimo kugle .375, komore bubnja nije potrebno začepiti mašću. Osobno tu mast koristim za mazanje osovine na kojoj je bubanj. Tu osovinu dobro je fino namazati (ako je previše namazano sam bubanj će skinuti višak prilikom postavljanja) jer to sprječava sljepljivanje bubnja koje u suprotnom nastaje zbog izgorenog baruta koji se pretvara u smolu. Na taj način moguće je pucati puno dulje bez ikakvih mehaničkih zastoja. Tom mašću kada se premaže cijeli vanjski dio revolvera, a zatim višak obriše i ispolira, on postaje impregniran i voda s njega samo klizne (paziti samo da se ne namaste pistoni).
Sam crni barut nije korozivan pa revolver može "vječno" biti napunjen ali treba paziti na vlagu i da nema zaostalog ulja u komorama kada punimo. Barut postaje korozivan nakon opaljenja, a to je zbog toga što se pod temperaturom događaju kemijske reakcije, a to znači da se barut rastavlja na soli i sumpornu kiselinu.
Ako netko ima problema sa kapsulama, koje znaju uzrokovati zastoj oružja, onda je potrebno kapsule na jednom rubu zarezati oko 2 mm (ne više) kako bi se one lakše raspale i ispale iz pistona. Ja to zarežem sa onim malim cvikcangama za finu mehaniku. Pistoni moraju biti suhi prilikom stavljanja kapsule jer mokra kapsula neće opaliti.
Revolveri na crni barut- pogotovo oni koji nemaju cijeli okvir (npr navy 1851, 1862 police...) imaju i posebnu tehniku napinjanja kokota. Svaki put kada napinjemo kokot, rukom trznemo u stranu kako bi se kapsula, koja je možda upala između kokota i okvira, izbacila. Dakle kako se čuje "klik" usput se čuje i klik ručnog zgloba, ako ste dešnjak, u lijevo (revolver se zapravo trzajem okrene na bok brzinom napinjanja i zatim ispravi).
Svime time što sam ovdje nabrojao, više nemam nikakvih problema niti sa kapsulama niti za zaglavljivanjem bubnja. Punjenje se za svako oružje zna, a pametno je kupiti (ima na e-bayu "plastic vials") plastične tubice od 1,5 ili 2 grama, odnosno 15 ili 20ml. Jedan gram iliti 10ml je cca 15 graina, a to znači da u tubicu od 20ml stane 30 graina, a to je i previše za .36.
Moj revolver je u kalibru .36 i osim tih plastičnih punjenja izrađujem i papirnate. To radim tako da za cca 15kn kupim tuljce za punjenje cigareta koje zatim lijepim (ljepilom za papir) za kuglu i punim s 20 graina što mi kasnije omogućava da revolver bez žurbe napunim za 50 sekundi (zajedno sa kapsulama koje stavljam kapislatorom a može ih se kupiti na e-bayu kod prodavača "viceroybooks"). Te papirnate metke spremam u komadić letvice u koji sam izbušio 6 rupa sa 10mm svrdlom, a to znači da je municija na suhom i zaštićenom mjestu i ne zauzima puno prostora. Kod punjenja sadržaj kutijice istresem u džep ili u ruku i komad po komad samo ubacim u bubanj. Nekome može mali problem predstavljati papir koji zaostane u bubnju. On ne smeta tijekom pucanja ali zna ići na živce prilikom čišćenja čisto zbog toga jer zaprlja četku i sve je puno tih komadića po stolu gdje čistite.
Eto toliko od mene na tu temu.