Streljaštvo > Tehnika gađanja
MK i Zračno Long range i Extreme long range
Ivan75:
Pošto se tvrdi da bi jedna ovakva tema mogla biti zanimljiva. Evo je, pa da probamo.
U čemu je poanta? U RH prakticiranje ozbiljnog long rangea baš i nije jednostavno, može se, ali je jako daleko od jednostavnog. Zašto tada ne probati nešto jednostavnije. Nešto što bi dalo uvid o čemu se tu radi i poslužilo za zabavu i hobi. Naravno, koga to interesira, a nema priliku za ozbiljnije. Npr. kao ni ja.
Odmah na početku, postoje bitne razlike između ovakvog long range i onog pravog. Jednostavno nije isto ciljati na 500m i na 100m. Zatim je tu i činjenica da na 1000 metara možete imati dvije različite vremenske prognoze, i još jednu po sredini. Na 200m se nećete sresti sa time, ali vam je projektil lagan, skrene ga i propuh, to donekle kompenzira ne u potpunosti. Vrijeme leta je puno duže u ozbiljnom long rangeu, tako da su pojedini efekti poput Coriolisa puno izraženiji, a tu je i miraž.
Sve u svemu, znači simulirati long range u jednom manjem izdanju, maketarskom, više za zabavu i hobi.
Veličina mete? Ne više od 4 MOA, poželjno je i manje (u idućim tekstovima objasnim koliko je to u cm na kojoj daljini). Što bi bio pogodak? 5 hitaca za redom, svi moraju biti vidljivi, najmanje 3 unutar 4 MOA mete i grupa ne veća od 4 MOA, to je minimum da bi se priznalo kao pogodak. Jednom u par stotina pokušaja može svatko. Cilj je imati pogodke 1 MOA i manje što dalje, sa MK i PCP puškama je ovo izvedivo, federušama 1 MOA je teže izvesti, može se reći i nemoguće.
Što bi bilo što?
Za MK ne nalazim vjerodostojne podatke. Za zračnice?
0 - 50m short range
50-100m medium range
100-200m long range
200+m extreme long range
Trenutno, neću dirati MK dok ne počnem prakticirati. Krenuti ćemo sa zračnim. Ako ima netko da se bavi MK long rangeom, dobro došao je komentirati.
Na početku. Što treba od opreme? Nema smisla počinjati temu, a da se ne zna što koristimo.
Minimum:
- Puška ( i ono što ide uz nju za održavanje, nošenje...)
- Optika
Preporučeno, može i bez toga, ali ovo zaista olakša:
- Crony (mjerenje izlazne brzine, jako bitno na ekstremnim udaljenostima, mala odstupanja su veliki promašaji)
- Balistički kalkulator (za odrediti gdje ciljati i brže doći do pogodka)
- Range finder (bitno za ekstremne udaljenosti, mala greška u daljini je veliki promašaj)
- Level za optiku (bitno za velike udaljenosti i padove, mali nagib i promašaj je u metrima).
- Bipod (samo za PCP i MK), odnosno nekakav shooting rest (za sve), vreće sa pijeskom za pod kundak kome treba.
- Podesivi nosači za optiku i/ili podloške (inserti za šine pod nagibom, ili inserti za optiku - strogo tvornički da se ne polomi optika). Ovo uvelike olakšava ciljanje i omogućuje korištenje zooma do max i držanje optike što bliže optičkom centru.
Opcionalno, u biti ne treba, ali tko želi ući u sve skupa dublje.
- Mikro vaga (selekcija dijabola, male razlike u težini utječu na izlaznu brzinu i na ekstremnim daljinama napravi rasipanje, a ne grupu)
- Mikrometar (selekcija dijabola, odnos promjera i dužine utječe na stabilnost i posredno na spin drift, dolazi do rasipanja)
- Scope cam (samo za PCP), možete snimiti i na usporenoj snimci pratiti let do mete, treba i optika sa jačim zoomom. Praktički dobijete doppler radar gdje se vidi sve. (za one koje zanima balistika)
- Vremenska stanica (u potpunosti može bez ovoga, samo za one koji ulaze dublje u balistiku i traže dlaku u jajetu, ili tko želi vidjeti kako to sve funkcionira).
Ja sam kada sam krenuo sa ovim, imao samo federušu i optiku (30/30 konačnica) i svejedno pogodio 100m. Gađajući iz ruke naslonom lakta na stol, i to nakon 20+ godina ne bavljenja streljaštvom. Znači, može se i sa minimumom, mogu i potpuni početnici.
Koja puška? Koji kalibar?
U pravilu, za zračno ide PCP i to je najbolja opcija. Onaj željan izazova (npr. ja) može izabrati federušu. Federuša će vas prisiliti na pravilan položaj tijela, držanje i povlačanje obarača. PCP oprašta, federuša ne. Obratite pažnju da je opruga plinska, bolje je za trajnost optike i manje osjetljivo na korištenje nekakvog resta. Fiksna cijev je uvijek bolja opcija od prijelomne.
Što je jeftinije? Netko će reći federuša, ne traži dodatnu opremu (pumpa, boca). Točno, ali tražu jako kvalitetnu optiku i nosač, jeftinije brzo polomi. Tako da je ovo jako diskutabilna tema.
Za gađati dalje trebati će nešto snage 40J (5.5mm) i više. Za informaciju CZ zračnica iz vremena juge je bila oko 5J, MK je od 150-200J. Znači govorimo o magnum federušama, koje će tražiti vrhunske optike i nosače. 99.99% ljudi bi savjetovalo PCP samo radi problema sa optikom, ja sam jedan od rijetkih sa federušom, samo radi izazova. PCP je bolje. Osim toga federuše znaju imati problem sa barrel droopom (cijev gađa nisko), pa će vam izbaciti optiku van optičkog centra poprilično (labava opruga) i polomiti je u manje od 100 hitaca.
Koji kalibar?
kod nas je masovnije dostupno 4.5mm, 5.5mm i ograničeno 6.35mm
-4.5mm jako precizan kalibar, ali ne za dalje. Lagano i mali balistički koeficijenti. Tko gađa ovim dalje od 100m skidam mu kapu do poda. Opcija za one koji nemaju dalje od 100m.
-5.5mm upotrebljiv kalibar, precizan i daleko baca. Upotrebljivo do 250m.
-6.35mm ovo i više vani koriste za long range. Ovdje je bitno znati da cijene nisu male, a veliki kalibri se performansama približavaju MK, pa MK postaje isplativija opcija. Velikim kalibrima pojedinci rade submoa grupe na 200m. Odlična opcija, ali ne pretjerati performansama i cijenom. MK je uvijek jači, a jeftiniji. Upotrebljivost ovisno o snazi može ići do par stotina metara. Ovim se već ulazi u ozbiljniji airguning, prelazi se granica hobija i zabave.
Za naše RH prilike, 5.5mm je dobar izbor, u ponudi je puno toga. 6.35mm ponuda je ograničena, više od toga ne znam ima li uopće.
Koja optika?
- Na PCP ide sve, nema trzaja.
- Federuša traži optike pravljenje za trzaj naprijed-nazad. One koje su stvarno takve, nisu jeftine. Dobro bi bilo staviti i jači jednodijelni nosač, tako da nosač preuzima trzaj, u suprotnome polomi i ove najbolje. A nekakav kompenzacijski sistem tipa Gamo RRR ili Diana ZR mount (ovo smanji preciznost) je dobro došlo.
- Za MK će poslužiti bilo koja optika, kao i za PCP.
- Za long range SFP optika, što više zooma, obavezno konačnica sa točkama (moa ili mrad), vanjski turreti su dobro došli. Može i FFP tko se ne želi zamarati drugačijim vrijednostima točaka ovisno o zoomu, ali SFP će biti upotrebljivija na max zoomu.
- U kojem cjenovnom rangu? Isto je kao i kod karabina, dobro a jeftino je teško naći, pa koliko tko može. Za zračnice je npr. Hawke (sidewinder serija) u vrhu ponude.
Koje dijabole?
Strogo premium, znači JSB, H&N i sl. Match dijabole večeg BC, ne lovačke. Težinu i oblik će vam diktirati puška. Bitno je da ne pretjerate sa izlaznom brzinom, iznad 285 m/s dijabole su izrazito nestabilne. Slugovi se mogu pucati brže (traži puno snage, samo za PCP) ali se susrećete sa problemom transsoničnog leta.
Jeftinije dijabole će vam raditi veće grupe (veće oscilacije u težini i obliku) i brže prljati cijev (puno olovnih otpadaka među dijabolama).
"Breaking in"
Ovo je bitno. Svaku novu pušku treba razraditi. PCP se razrade puno brže od federuša. Federuše trebaju 500 i više dijabola da bi dostigle dobre performanse. Znači treba napraviti ledding cijevi (žlijebovi se lagano popune olovom, ovo suzi grupe i poveća izlaznu brzinu). Kod federuša treba prestati dieseling (stlačeni zrak zapali uljne pare i dolazi do detonacije, ovo može oštetiti pušku).
Bitno je sve dobo očistiti od masti i ulja prije prve upotrebe i plinkati sve dok se grupe ne suze. Cijev kod zračnica ne traži puno čišćenja, nema baruta. Dok su grupe uske i brzina OK, najbolje je ne dirati.
Toliko o opremi, u slijedećem teksu idemo dalje.
Neno:
Koje su se optike pokazale dobre za federuše?
Imam Nikko air king ali nisam bas zadovoljan.
Na Diani 31 je montirana.
Ivan75:
http://www.straightshooters.com/airgun-scopes-selection.html
Na ovome linku su optike koje provjereno izdržavaju federuše.
Ja koristim Hawke sidewinder seriju i mogu potvrditi da je OK.
Hawke Sidewinder 30 6.5-20×42 Tactical IR
Nije stvar samo u optici. Trebaš i kvalitetan jednodijelni mount i neku kompenzaciju. Ja sam donedavno koristio Gamo RRR i jaki BKL mount. Sada RRR i SportsMatch adjustable mount.
Nema jeftinog riješenja za federuše, ako želiš visoku preciznost i konstantnost. Probao sam sa par Gamo optika i nije išlo. Prva optika je bila na dvodijelnom nosaču i brzo popustila.
Zato i pišem da je manja cijena federuše u odnosu na PCP jako diskutabilna, a PCP je redovito precizniji.
Kod Diane provjeri barrel droop, redovito ga sve imaju. Ako previše odvijaš turrete prilikom upucavanja, imaš ga. Više od 3/4 vertikale gore, opruga je labava, shifta nulu i brzo puca.
Tada trebaš podloške ili adjustable mount za nadoknaditi barrel droop.
Ivan75:
Kada sam već u motu za pisanje, idemo razjasniti neke pojmove.
MOA, MRAD, MIL, SMOA
Svašta sam pročitao na ovu temu, ovo sve je ista stvar, sve je to ništa drugo nego kut. Najobičniji kut.
Koji kut? Kada opalite metak, kut gledanja od mete prema pogotku, taj kut. I za taj kut pomičete cijev da bi doveli pogodak u metu.
Eto, to je cijela mudrost.
MOA = Kut u stupnjevima. Koristi se u npr. trigonometriji. To je ono što će nam trebati. Bitno je za napomenuti da je MOA pravi stupanj, znači stupanj, minuta, sekunda. 30 20' 30" Decimalni kut je onaj koji se koristi u trigonometriji npr 4.2340. 1 MOA je jedna minuta stupnja. Odnosno 1 stupanj = 60 MOA
Krug ima 360 stupnjeva, svaki stupanj ima 60 minuta. 120 MOA je mošta drugo nego kut od 2 stupnja.
Stupnjevi minute, sekunde. Kako to pretvoriti u decimalni kut. Stupnjevi +minute/60 + sekunde kroz/60 i to je to.
MRAD = kut u radijanima. 1 MRAD = 1miliradijan. Odnosno 1 radijan = 1000 MRAD Radijan se koristi u proračunima. Npr. za računanje obodne brzine, opseg x brzina rotacije u radijanima. Krug ima 2xpi radijana. Iz toga izlazi da je.
1 MRAD = (21600/2xpi)/1000 = 3,44 MOA (ovo je dobro negdje zapisati).
1 MIL = kut od 1 MRAD. Ovo je drugačija oznaka za istu stvar.
SMOA. To je 1 inch na 100 yardi.
OK, i što sada sa time koliko to iznosi na kojoj udaljenosti?
Pokazati ću vam primjer na 100m. koristiti ću trigonometriju. Ove vrijednosti na 100m su bitne, jer ću na kraju pokazati kako ih koristiti za druge udaljenosti na jednostavan način bez poznavanja trigonometrije.
Koliko je to na 100m?
1 MOA = (100 x tan(1/60))x 100 =2.908 cm
1 MRAD (MIL) = ((21600/2xpi)/1000) x (100 x tan(1/60))x 100 = 10 cm
1 SMOA = 2.54 cm na 91.44m = 2.54 x (100/91.44) = 2.777 cm
Ove vrijednosti treba zapamtiti ili zapisati. Kako sada sa ostalim daljinama?
SMOA dalje neću obrađivati jer se odnosi na imperijalne jedinice, logika je ista i za njega.
Meta na 250m?
Podijeli se udaljenost sa 100m i pomnoži sa vrijednosti na 100m.
1 MOA = 250/100 x 2.908 = 7.27 cm
1 MRAD (MIL) = 250/100 x 10 = 25 cm
Meta na 50m? Isto kao i za 250m
1 MOA = 50/100 x 2.908 =1.454 cm
1 MRAD (MIL) = 50/100 x 10 =5 cm
Koliko iznose klikovi?
Pogledate oznaku na turretima. npr 1/4 MOA. Podijeli se vrijednost MOA sa 4. Znači na 100m je 2.908/4 = 0.727 cm, odnosno 7.27 mm. Na 250m je 7.27/4 = 1.81 cm.
Za 1/8 je ista stvar samo se dijeli sa 8, ili za 1/10 u slučaju MRAD, dijeli se sa 10 (1 cm na 100m).
Oznaka 1cm/100m na turretima znači da je u pitanju 1/10 MRAD turret.
Iz ovoga je očito da je sa MRAD (MIL) lakše računati, ali su klikovi precizniji sa MOA. Eto zato vam je na većini optika konačnica MIL, a turreti MOA.
Kako koristiti MIL konačnicu za računanje i korekciju pogodaka?
Gađate na 300m. BUM - promašaj.
Idemo na teži primjer, SFP optika, turreti 1/4 MOA, konačnica MIL (1dot = 1 mil). Konačnica je kalibrirana na 10x zoom, a nišanili ste na 20x zoom.
Postavite konačnicu na centar mete i pogledate gdje je bio pogodak. Npr. 2 dot dolje i 1 dot desno. Možete odmah postaviti metu tu i nastaviti gađati, ali hajdemo to korigirati klikovima.
Na 20x zoom vrijednost 1 dota je 0.5 MIL. jer je konačnica bila kalibrirana na 10x zoom. Znači zoom kalibracije/zoom u upotrebi x broj dotova.
Znači promašaj je 1 MIL dolje i 0.5 MIL desno. 1 MIL = 3.44 MOA, to se pomnoži sa 4 jer je oznaka 1/4, da je bilo 1/8 množilo bi se sa 8. Iznosi 14 klikova gore. 0.5 MIL je pola od ovoga, znači 7 klikova lijevo.
Podesi se optika, i ponovo BUM.
Kako izmjeriti daljinu? Možete koristiti tablice ili približne formule (ima ih hrpa na internetu)
Evo kako se računa precizno.
Meta visine 1m mjeri se 2 dota. Tj 2 MRAD. To je 6.88 MOA odnosno 6.88/60 = 0.114 stupnja.
Udaljenost = 1m/tan(0.114) = 526m
Eto, to je sva MOA, SMOA, MIL, MRAD mudrost.
Kako upucavati kada se ide na ekstrteme i kako gađati metu van vidnog polja, u drugome tekstu.
Ivan75:
Ovu korekciju MIL konačnicom se isplati savladati.
Ne morate poznavati ništa. Niti udaljenost do mete, snagu vjetra, neke puste brzine i proračune. Svejedno možete brzo korigirati. Ukoliko imate kvalitetnu optiku sa preciznim klikovima i bez zanošenja kako se turreti miču, precizno izvedenu MIL konačnicu i znate je upotrijebiti. Već nakon prvog promašaja možete imati precizan hitac.
To znači ovo, vidite metu na nepoznatoj udaljenosti, naciljate i opalite. Korigirate konačnicom i već idući hitac ima šanse pogoditi.
Zanimljivo za vojsku, ali i za nekoga tko će gađati minimalnom opremom, samo puška i optika.
Ovako sam pogodio 100m prvi put. Prvi dan na streljani, samo puška i optika. 30/30 konačnica.
Što se tiče udaljenosti. Mil konačnica je već objašnjena, možete koristi i paralaks, o tome drugom prilikom. Kao i Bob head metodi podešavanja paralaksa.
Navigacija
[0] Lista Poruka
Idi na punu verziju