Streljaštvo > Tehnika gađanja

MK i Zračno Long range i Extreme long range

<< < (2/15) > >>

Ivan75:
Mogu ovo odmah i nadopuniti gađanjem pokretnih meta na nepoznatoj udaljenosti. Mislio sam ovo preskočiti. Nije ovo vezano za gađanje papirnatih meta, ali je upravo ono za što se MIL konačnica koristi. Pa već kada pišem, da napišem i to.
Znači nakon prvog promašaja zapamtite koliko je otprilike trajao let.
Jedna sekunda je otprilike dok normalno izgovorite 21. Recimo, neka je bilo pola sekunde otprilike.

Naciljate metu i smirite pušku, izgovorite 21. Pogledajte gdje je meta. Dobili ste brzinu kretanja u MIL u sekundi horizontalno i vertikalno. Pošto je let pola sekunde, prepolovite izmjereno i ciljate toliko MIL ispred pokretne mete. Horizontalno i vertikalno.

Naravno, ukoliko poznajete daljinu i imate balistički kalkulator pri ruci za točno vrijeme leta, sve to postaje preciznije. Ali nećemo dalje o tome, gađamo papir.

Mislim da je sada o MIL, MRAD, MOA, SMOA. rečeno sve.

Ivan75:
Idemo dalje. Mislio sam danas razjasniti pojmove iz balistike, a koji će trebati kasnije. Tema je opširna, to su knjige.
Dok ne smislim kako to objasniti jednostavno i kratko, barem osnovne pojmove. Idemo na nešto drugo.

Idemo upucati optiku. Ha, ništa lakše.

Vjerovatno ste primjetili da su pojedine optike obojane srebrenom bojom. Ima to svoj razlog, temperatura. Pogotovo ako je izložena suncu, temperatura utječe na optiku. Paralaks ne radi jednako, a neki govore i da im promijeni nulu.

Znači, trebati će zapisati vremenske podatke kada ste upucavali optiku, temperaturu. Ovo će kasnije trebati unijeti u balistički kalkulator. Pojedini kalkulatori to korigiraju, ako nemate problema ta opcija se jednostavno isključi.

Prije montaže optike, bilo bi dobro provjeriti jeli optika u optičkom centru. Optiku postavite stabilno, naciljate neku točku, max zoom i rotirate je. Mora se rotirati po sredini crosshaira bez da bježi od točke, ako ne, nije u optičkom centru i treba je turretima dovesti u optički centar. Optika će vam imati puni adjustable range, opruga biti u optimalnom modu (bolje drži nulu).

Jeli pravilno postavljena i centrirana. Evo jedna jako jednostavna metoda. Stavite paralaks na minimum, na optikama za MK i zračno će to biti 8 ili 10m. Nađite ogledalo, stanite 8 ili 10m dalje i naciljajte vlastitu optiku. Vertikala konačnice mora prolaziti sredinom cijevi. Ja ovo još dodatno provjerim laserskim levelom. Ako imate level na optici, sada je vrijeme za ge dovesti u level. Zoom na minimum i pogledajte horizont, poravnajte optiku i level. Ja ovo napravim prije nego stavim optiku na pušku, lakše je. A i kasnije mi taj level dobro dođe za centrirati optiku na pušku.

Ako imate podesivi kundak, pravo vrijeme za ga namjestiti. Cilj je da kada zatvorenih očiju uzmete pušku i stavite u položaj za ciljanje, da vam je lice lagano naslonjeno na kundak i glava u prirodnom položaju, a ruka i lakat pod kutom kojim normalno ciljate. Sada otvorite oči, i oko mora biti u pravilnoj poziciji u odnosu na optiku. Znači da se kroz optiku vidi bez sjena na krugu ili umanjeni krug. Engleski termin za ovo je eye relief.

Upucavanje optike je i dobro vrijeme za provjeru optike. Idemo redom.

- Oznake na paralaksu.

Znači, prvo namjestite dioptriju (najbolje je gledati u nebo i namjestiti konačnicu da bude čista), stavite na max zoom, naciljate metu na poznatoj udaljenosti i namjestite paralaks. Pogledate na kojoj je oznaci stao i odgovara li stvarnoj daljini. Ovo se napravi za više udaljenosti. kasnije te oznake ukoliko su ispravne ili vlastite možete koristiti za određivanje udaljenosti.

Kako namjestiti paralaks?

1. Fokus, slika će biti najoštrija kada je namješten.

2. Bob head metoda.
Zauzmete poziciju za ciljanje, pravilan eye relief. I sada pomjerate paralaks. Mičete glavu gore dolje, lijevo desno, bez da mičete pušku. Sve dok se konačnica pomjera na meti nije dobro. kada se konačnica prestane pomjerati, maknete još malo, dok se ne počme micati ponovo, zatim vratite natrag u poziciju u kojoj se ne miče. Sada je namješteno.
Evo sada vidite zašto je paralaks bitan za preciznost, nije samo fokus u pitanju. Nego i pozicija konačnice na meti u odnosu na poziciju oka.

- Turreti i zoom.

Nacrtajte križ na papiru i dodajte par oznaka za udaljenost od centra. Postavite na udaljenost za upucavanje. Viskom poravnajte križ.

Naciljajte križ, mijenjajte zoom bez da mičete pušku. Konačnica se ne smije pomicati.

Dok je križ naciljan okrećite turrete. Konačnica mora pratiti križ bez odstupanja. Vertikalno i horizontalno.

Ukoliko imate problema sa ovim. A na jeftinijim ili oštećenim optikama zna biti. Zapamtite zoom u kojem je konačnica na križu i koristite samo taj zoom ili kompenzirajte kako mijenjate zoom. Turrete ne koristite, ili napravite tabelu kako kompenzirati pomake.

- Klikovi

Znači isti papir sa istim križem, sada nam trebaju oznake za udaljenost. Postavite konačnicu na križ. Pomičite turrete i brojite klikove (ili pogledate skalu) do oznake za poznatu udaljenost. Sada možete odrediti stvarnu vrijednost klika.
Možete to napraviti ručno, objašnjeno je ranije. Ili upišite u kalkulator i on će vam izračunati stvarnu vrijednost klika.
Ovo je bitno ako ćete koristiti klikove.

Konačnica npr. MIL

Za SFP, postavite je na zoom na kojem je kalibrirana i izračunajte MIL za udaljenost na križu. Mora se poklapati. Ovo se ponovi i na drugim vrijednostima zooma.

Ukoliko je sve OK, imate jako dobru optiku.

Sada možemo pucati i upucati optiku.

Ivan75:
Pošto smo rekao da ću se bazirati na MK i zračno long range. Hajdemo optiku odmah upucati za long range.

Neću objašnjavati kako ja to radim, jer je matematike i trigonometrije jako puno. Ja upucavam za svaku daljinu posebno koristeći adjustable mount.

Idemo na nešto jednostavno.

Prvo upucate optiku na klasičan način. Za početak 25 MOA gore će biti dovoljno. Možete koristiti rail insert ili scope insert.

Za MK i zračno, Hawke ima dobre 25 MOA scope inserte (ne ide na sve mounte), jeftinije je od rail inserta. Znači stavljate pod optiku. Nemojte improvizirati sami, jer ćete trebati dobro paziti kako zatežete optiku i vjerovatno je oštetiti.

Znači skinete optiku i montirate scope insert ili rail insert. Trebati će ponovo poravnati optiku u odnosu na pušku.
Zapamtite da ste sada promijenili visinu optike u odnosu na kraj cijevi, a o tome više kada budemo konfigurirali balistički kalkulator.

Kako sada upucati?

Ne upucavate u crosshair. Morati ćete upucati 25 MOA iznad crosshaira. Znači morati ćete izračunati koliko je 25 MOA MILova gore na zoomu kojeg koristite. I na tom MILu upucate.

Ovo vam inače balistički kalkulatori računaju automatski (rubrika scope offset na Streloku), a možete i sami ručno. Ja to izračunam ručno.

Zašto se to radi? Da bi vidjeli udaljenu metu na max zoomu i mogli normalno ciljati. Kao i da bi sačuvali klikove. kako budete povećavali udaljenosti primjetiti ćete da su klikovi prilično dragocijeni.

Za federuše i jače kalibre vatrenog oružja. Ne popuštajte oprugu previše, shiftati će nulu i puknuti. Našao sam podatak, a i sam se nažalost uvjerio u točnost. Kada je adjustement na 3/4 ili 1/4 svog rangea opruga ima problem.

Kvalitetnije optike znaju imati mehaničke stopove, tako da oprugu ne možete dovesti u neoptimalan rad. Obično takve optike imaju manji range od ostalih istog promjera cijevi.

Sada znate i zašto je veći promjer cijevi poželjan u long rangeu. Ne samo radi bolje propusnosti svijetla, nego i većeg broja klikova.

ivod:
Kolega Ivane, imenjače, svakako pohvala za ovoliki trud, no ne radi li se o končanici, a ne o " konačnici", kako uporno pišete ?

Ivan75:
Vidi stvarno. :-D LOL  zagi

Oprostite na pogreški.

Navigacija

[0] Lista Poruka

[#] Slijedeća stranica

[*] Prethodna stranica

Idi na punu verziju