Streljaštvo > Tehnika gađanja
MK i Zračno Long range i Extreme long range
Ivan75:
Slobodno upozorite na greške. Nisam mimoza.
Ako ništa drugo, barem znam da netko zaista čita. :-)
Kako idem dalje, sve češće ću koristiti englesku terminologiju.
Zašto? 2 razloga.
1. Kalkulatori su svi na engleskom, i trebati će poznavati engleske termine.
2. Engleski termini su mi bliži. Sva literatura koju koristim je na engleskom jeziku, kao i jezik komunikacije sa ljudima sa kojima razgovaram na ovu temu. Da budem iskren, neke stvari i ne znam kako se kažu na hrvatskom npr. scope turret. Zato i pišem turret. :-)
roger:
Ivane,
Daj malo spisak literature koju koristis, ili mozes preporuciti. (nema veze sto je na engleskom)
Ivan75:
Roger.
Većinom tražim besplatne materijale po internetu.
Npr. zanima me spin drift. Krenem po stranim publikacijama i forumima pa polako skupljam linkove i informacije (bude tu i netočnoga). Kada naučim nešto, krenem na google tražiti detaljnije i točnije. Većinom su kompletni materijali komercijalni i treba platiti. Znači, skupim sa više mjesta i pročitam.
Kao dobar početak mi se pokazao Sniper's Hide, publikacije i forum. A za specifične situacije za zračno, GTA forum i Airgun Nation.
Dio koji pišem je iz iskustva. Nisam našao materijale koji objašnjavaju npr. adjustable mount i upotrebu u long rangeu. To sam naučio sam. Kao i koliko što utječe na preciznost na dalje i na što sve obratiti pažnju.
Ovo se isplati pratiti.
https://theeverydaysniper.podbean.com
Ako se krenete baviti ovim, vidjeti ćete sami. Pad zrna je pad. Kao što je problem kod .308Win, problem je i za MK i zračno. Bez npr. levela za optiku nije lako.
Ivan75:
Idemo pucati.
Prije pucanja bilo bi dobro podesiti obarač. Znači onaj 2nd stage, okidanje. Da bude kratko i lako. Sa ovim oprezno, što je lakše i kraće, to je vjerojatnost da će puška sama opaliti veća. Znači, ne pretjerati. Uostalom, jedan od kriterija na natjecanjima je da je puška sigurna. Iskreno, ne bih volio biti pokraj nekoga sa nesigurnom puškom. Kada podesite obarač. Namjestite za dry fire, znači bez metka (ovo nikako ne raditi sa federušama - ošteti ih), udarite lagano pušku. Ne smije opaliti. Ako opali, sigurnost je upitna.
Idemo sada pucati, i to kroz Crony. Ovo je jako bitno, za zračno vam je ovo i dijagnostika (drže li brtve, kakva je opruga..), a ne samo long range.
Ako vam financije dopuštaju, definitivno se isplati imati. Uvijek možete izračunati brzinu iz pada pomoću balističkog koeficijenta. Ali je puno bolja opcija računati balističku koeficijent znajući brzinu i pad.
Obavezno zapišite vremenske podatke kada ste ovo radili. I napravite to na više različitih vremenskih prilika. To će vam kasnije odrediti temperaturni koeficijent i promijene brzine ovisno o temperaturi, u kalkulatoru. Kalkulatori vam uzimaju i temperaturu baruta u obzir.
Za sebe uzmite i podatak o temperaturi cijevi, osobito za vatreno. Promjenom temperature cijevi, sve vam se mijenja.
Zašto je ovo tako bitno na long range? 2. stvari
1. Što je podatak o brzini točniji, to će i balistički proračun biti točniji.
2. Male oscilacije u brzini. ES - Extreme spread. Na kratkim udaljenostima će te ga jedva primjetiti- LR može napraviti grupu od 4 MOA i više, ovisno koliko brzina oscilira. ELR - to već bude rasipanje.
Moji podaci. ES - 6 m/s na 252 m/s. To mi na ELR - 250 metara radi vertikalno rasipanje od 51cm. A meta je promjera 4 MOA =29 cm.
Znači, nemam šanse pogoditi metu. Što sada?
Za vatreno oružje se to zove reloading, a za zračno selekcija dijabola.
O relodingu neću jer nemam prakse. Ima tema na forumu.
Selekcija dijabola.
Znači trebati ih sortirati po težini i dimenzijama, naravno oštećene uklonite. Za ovo će vam trebati mikrovaga i mikrometar. Postoji i alat za provjeru kalibra dijabola, ali ja ga za 5.5 mm još uvijek nisam uspio nabaviti.
Što su tolerance niže, to je ES manji. Kako provjeriti kalibar i dužinu bez alata? Postavim mikrometar na 5.52mm (npr za JSB 5.52), zakočim mikrometar. I onda ih pokušam provući (samo glavu). Ide tvrdo = OK, Ide meko = nije OK, Ide pretvrdo = nije OK. Istu stvar ponovim za dužinu. Ovo ide jako brzo, uostalom, i pravi alat funkcionira ovako.
Zašto je dužina bitna? Radi spin drifta, na ELR bi mogli primjetiti oscilacije.
Za dijabole je još bitna čistoća. Neki ih peru pa podmazuju, ovo napravi samo još gore, ES bude još veći. A i ukloni tvorničku mast koja ih štiti. Dok ih mjerite, nečistoće ispadnu vani i to je dovoljno. JSB i slični već tvornički budu jako čisti. Ja sam donedavno gađao direktno iz kutije.
Ivan75:
Sada smo se ispucali, i trebalo bi očistiti cijev. Paaa, za zračno baš i ne, ako su grupe i brzina OK, bolje ne dirati.
Postoji nešto što se zove breaking in kod vatrenog. Odnosno ledding kod zračnog. O čemu se radi?
Odavno sam primjetio da mi puška ne bude precizna kada temeljito očistim cijev. Dok sa druge strane ako samo uklonim barut krpom i konopom preciznost je i dalje tu. Nije tada bilo nikoga da mi objasni zašto.
Svaka nova cijev ima savršeno čiste žljebove, i kao takva rijetko je koja ultra precizna. Tek nakon što kroz nju prođe određeni broj zrna postaje precizna. Što se dogodi? Žlijebovi se popune bakrom i olovom. To je dobro. Balistol i slična sredstva to otapaju, a četke uklanjaju. Ja to ne radim ako nema potrebe, ili će puška biti uskladištena na duže.
Ulje će vam izazvati tkz. uljni hitac, jer će se i samo zapaliti i poremetiti cijeli proces u cijevi. Kod federuša će još izazvati i dieseling koji može oštetiti pušku.
Sa čišćenjem taktizirati, i neka je prije gađanja savršeno suha. Ako ste je dobro očetkali sa balistolom možda bude trebalo i više od jednog metka za popuniti žljebove.
Naravno, vodite računa i da cijev hrđa, ne valja u ničemu pretjerivati
Navigacija
[0] Lista Poruka
Idi na punu verziju